Segmenty rynku kosmetycznego

Rynek kosmetyczny stanowi część sektora chemii gospodarczej i kosmetycznej. Roczna wartość sprzedaży szacowana jest na 4,6 mld PLN, z czego 900 min PLN przypada na sprzedaż wyrobów pielęgnacyjnych do twarzy oraz 170 min na środki pielęgnacyjne do ciała (Goclowska 200la). Pod względem segmentacji rynek kosmetyczny charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem. Składa się z segmentu kosmetyki pielęgnacyjnej tzw. „białej” (mleczka, kremy, balsamy), gdzie rozróżniamy kosmetyki do pielęgnacji twarzy oraz odrębną grupę kosmetyków do pielęgnacji ciała. Obok kosmetyki pielęgnacyjnej „białej” istnieje także kosmetyka „kolorowa” (upiększająca) czyli cienie, pudry, szminki, tusze, podkłady itp. Poza tym można dodatkowo wskazać segmenty: kosmetyki męskie (kremy do golenia, wody), kosmetyki do pielęgnacji włosów, mydła i żele do kąpieli, pasty do zębów, kremy do opalania, wyroby perfumiarskie i dezodoranty. W ostatnich latach daje zaobserwować się w różnych segmentach rynku rosnące zainteresowanie kosmetykami specjalistycznymi, które oprócz swojej podstawowej funkcji pielęgnacyjnej posiadają właściwości pomoc ne w walce z określonymi defektami urody (zmarszczki, trądzik, rozszerzone naczynka krwionośne). Są to kosmetyki, do których produkcji wymagane jest użycie parafarmaceutyków czyli tzw. aktywnych skład ników kremów, jak np. wyciągi ziołowe, witaminy (retinol) czy też filtry UVA i UVB. Większość producentów prawie wszystkie surowce wykorzystywane w produkcji kosmetyków sprowadza z zagranicy od wyspecjalizowanych koncernów chemiczno-farmaceutycznych.

W segmencie kosmetyki białej pielęgnacyjnej, w której skład zalicza się kremy do pielęgnacji twarzy i ciała, dominują obecnie firmy krajowe z 70% udziałem w rynku (Sielanko 200la). Pośród 17 firm, które są liderami sprzedaży kosmetyków pielęgnacyjnych, jest aż 11 producentów krajowych. W czasach RWPG występowała swoista specjalizacja poszczególnych krajów w produkcji kosmetycznej. Bułgarzy produkowali szampony, Czesi kosmetykę kolorową, a Polacy białą kosmetykę czyli kremy i mleczka (Goclowska 200la). Jeśli chodzi o Polskę, to zostało tak do dziś. Przemysł kosmetyczny w Polsce jest jednym z bardziej rozwiniętych. Produkcją kosmetyków zajmuje się około 470 firm. Dla porównania w Niemczech jest to około 200 firm. Przez ostatnie 10 lat polski rynek kosmetyczny oceniany był jako najbardziej chłonny w segmencie produktów do pielęgnacji skóry w Europie Środkowej i Wschodniej (Sielanko 200 lb).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>