W SMG/KRC zmiany w poszczególnych obszarach konstytuujących dominującą logikę są implikowane bodźcami z innych. Zmiana domeny działania (rezygnacja z badań społecznych) nastąpiła pod wpływem presji otoczenia – firma nie miała zleceń. Całkowite wycofanie się z podstawowego obszaru działalności ukazuje elastyczność paradygmatu właścicieli i przez to elastyczność dominującej logiki firmy. Innym przykładem dobrze obrazującym powiązania pomiędzy elementami dominującej logiki jest omówiony rozłam w firmie. Zdarzenie to wpłynęło na:
– paradygmat (zaczęto planować przestrzeń, zatrudniać osoby młode, pasujące do kultury firmy, właściciele zdali sobie sprawę, że aby zatrzymać kluczowe osoby trzeba nauczyć się dzielić):
– kluczowe wybory (podjęto decyzję o uwłaszczeniu kluczowych osób):
– rutyny (nastąpił wzrost formalizacji w celu uniknięcia sytuacji utraty wiedzy wraz z odejściem pracownika, dopracowano strukturę zespołową).
Zmiany w powyższych obszarach pokazują jak kategoria wzmocnień, czyli umiejętność uczenia się firmy na doświadczeniach, łączy pozostałe obszary dominującej logiki. Mniej spektakularne przykłady powiązań są następujące:
– Pod wpływem konkurentów zachodnich wprowadzono badania ilościowe do oferty firmy (firmy polskie oferowały wtedy jeden typ badań).
– Utrata dużego klienta wpłynęła na skalkulowany dobór szefa zespołu do oczekiwań klienta i umacnianie sieci kontaktów w otoczeniu.
– Powołano międzynarodową organizację badawczą (CEMA) w odpowiedzi na wymagania klientów.
– Wprowadzenie na rynek produktu syndykatowego równolegle z konkurencją wpłynęło na opracowywanie strategii konkurowania dla nowych produktów już na etapie ich tworzenia.
– Wejście w badania syndykatowe, wymagające ogromnych nakładów finansowych wynikało z paradygmatu i przekonania, że taki będzie rozwój rynku.
Leave a reply