Paradygmat otoczenia – Alpinus cz. II

Obecnie firma nadal spogląda na otoczenie jako na źródło szans. Wstąpienie wkrótce do Unii Europejskiej, otwieranie się granic, ekspansja na rynki zagraniczne, nowe rynki, nowe branże i segmenty – to wszystko niweluje zagrożenia, z jakimi boryka się firma i rynek. Ciężka praca i ciągłe szukanie innowacji, wyjątkowości zawsze będzie strategią pozwalającą firmie przeżyć nawet najgorsze czasy.

Na zmiany można reagować w trojaki sposób. Po pierwsze, można się zachowywać biernie i dostosowywać się do zachodzących zmian. Po drugie, można zmiany antycypować i zawczasu się na nie przygotować. Po trzecie, i jest to strategia najefektywniejsza, zmiany można kreować. Aktywne kształtowanie otoczenia pozwala na dystansowanie się od konkurencji oraz daje firmie efekt tzw. first mover advantage. Alpinus starał się od samego początku być kreatorem, starał się wyznaczać trendy i rozwiązania rynkowe. Jak sam zresztą stwierdza, to on przekształcił chaos lat początkowych w zorganizowany rynek, Otoczenie kształtowało się jednocześnie z nami i jakby pod nasze dyktando. Firma była prekursorem w tej dziedzinie, więc otoczenie cały czas dogania nas, chcąc nam dorównać. Firma kształtuje rynek, bo inni polscy producenci próbują się do Alpinusa dostosować. Na rynku jest wiele „papug” (copycats) – małych firm, które jednego dnia powstają a drugiego znikają. Podrabiane są rozwiązania technologiczne, kolorystyczne, materiałowe i marketingowe. Jednak dzięki strategii kreowania rynku, Alpinus jest zawsze o kilka kroków z przodu. Bo żeby wyrosnąć ponad ten poziom, aby stworzyć coś wielkiego, to trzeba stworzyć swoje własne innowacje – mówi jeden z menedżerów.

Jednak nie całe otoczenie można kreować. Są pewne obszary, do których Alpinus musi się dostosowywać. Na pewno ma to miejsce w przypadku trendów, gdyż to świat decyduje o panującej modzie na kolory i styl. Firmie pozostaje więc dostosować się do tego.

Druga sprawa to dostosowywanie się do wymagań i przyzwyczajeń klientów. Dla przykładu – firma zdecydowała się wejść do centrów handlowych, ponieważ tam chodzą klienci Alpinusa. Sami badani podkreślają: ciągle szukamy, czego jeszcze potrzeba klientowi. Świadectwem dostosowywania się firmy do cen panujących na rynku, a raczej gotowości klientów do ich akceptacji, jest rozciąganie kolekcji na wyroby tańsze, z gorszych technicznie materiałów, ale posiadających pozostałe właściwości wyrobów Alpinusa – jakość i markę. Propozycją dla mniej zasobnych klientów jest kolekcja Weekend.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>