Category Finanse

Oportunizm i pragmatyzm w działaniu – SMG/KRC cz. II

Chcąc umieścić te kategorie dominującej logiki – oportunizm i pragmatyzm w działaniu – w teoretycznych ramach należałoby wziąć pod uwagę dwie koncepcje: lewarowanie zasobów i strategiczne sieci.

czytaj

Elementy diagnozy

Długotrwała ingerencja instytucjonalna w zachowania ludzi w nakazowo-rozdzielczym systemie społeczno-gospodarczym (m.in. poprzez wspierany przymusem monizm polityczny, tendencje egalitarystyczne i przyznawanie świadczeń nie znajdujących ani obiektywnego, ani subiektywnego uzasadnienia) spowodowała ukształtowanie patologicznych zachowań ludzi w sferze pracy i hierarchi organizacyjnej. Przejawy tej patologii w perspektywie zarządzania kadrami to między innymi:

czytaj

Eris SA etap I (1983-1989)

W momencie zakładania firmy nikt nawet nie wyobrażał sobie, że urośnie ona kiedykolwiek do obecnych rozmiarów. Nie wskazywała na to ani ówczesna sytuacja polityczna ani gospodarcza. Ogólny marazm i niechęć aparatu politycznego w stosunku do jakiejkolwiek inicjatywy hamowały przedsiębiorczość. Nadrzędny cel, jaki przyświecał od samego początku, to dostarczenie, mimo niesprzyjających warunków, produktu dobrego jakościowo, który będzie spełniał wymagania klientek, a w konsekwencji zdobędzie ich zaufanie. Wszystkie działania zostały podporządkowane maksymalizacji zadowolenia klienta. Ponieważ wówczas nie było mowy o prowadzeniu analiz potrzeb konsumentów czy badań marketingowych, firma po prostu starała się produkować z jak najlepszych, możliwych wówczas do uzyskania surowców. Głównym celem było rozwijać się i wybić ponad przeciętność mimo niesprzyjających warunków. Dlatego sprzedano pierwszą partię kremów niemal po kosztach. Opracowywano również najlepsze receptury z dostępnych w danej chwili surowców. Gdy ruszyła sprzedaż, i trzeba było nadążyć za popytem, Henryk Orfinger rozwoził kosmetyki własnym „maluchem”, żeby dotrzeć do jak największej liczby sklepów. Siłę napędową całego przedsięwzięcia stanowiła chęć rozwoju, osiągnięcia czegoś więcej od tego, co wydawało się możliwe do zrealizowania.

czytaj

Typy badań – kontynuacja

Badania syndykatowe obejmują panele konsumenckie (rejestrowanie zakupów w gospodarstwach domowych), panel wielotematyczny konsumentów (połączenie badania dotyczącego zakupów i wykorzystywanych mediów w gospodarstwach domowych, dzięki czemu można dowiedzieć się, jakie preferencje dotyczące mediów mają klienci danej firmy), panele hurtowni, panele sprzedaży detalicznej (retail audit), badania telemetryczne stacji telewizyjnych, badania słuchalności radia, badania prasowe, badania wydatków reklamowych i skuteczności reklamy. Ogólnie badania syndykatowe dostarczają cennych informacji o klientach, cenach hurtowych i detalicznych, sprzedaży, udziałów w rynku, wykorzystywanej dystrybucji i skuteczności nośników reklamowych. Badania te zaczynają odgrywać coraz większą rolę na rynku, generując znaczną część obrotów.

czytaj

Charakterystyka branży kosmetycznej – ciąg dalszy

Po pierwszej fali zachłyśnięcia się kosmetykami w kolorowych opakowaniach Polacy zaczęli powracać do sprawdzonych polskich marek, które były od dawna zakorzenione na rynku. W segmencie kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy i ciała zaczęły dominować wyroby firm krajowych. Ich atuty przejawiały się często w przystępnej cenie oraz powszechnej znajomości marki, gwarantującej sprawdzoną jakość. Silna konkurencja wymuszała stosowanie dobrych jakościowo komponentów oraz orientację w najnowszych trendach kosmetycznych. Zmiany ustrojowe spowodowały gwałtowny rozwój branży kosmetycznej, przyczyniając się do zwiększenia asortymentu kosmetyków na rynku. Pojawiła się grupa firm, których pozycja z upływem czasu ulegała stabilizacji – Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris SA, Inter-Fragrances, Kolastyna, Dermika, Soraya, Dax Cosmetics, Ziaja, Oceanie. W branży kosmetycznej nie było żadnych większych zawirowań, nie licząc kryzysu rosyjskiego w 1998 r. Załamanie produkcji oraz zachwianie kondycji finansowej miało jedynie miejsce wśród firm, których strategia eksportu bazowała w dużej mierze właśnie na rynku rosyjskim. Pozostali parli nadal do przodu, coraz bardziej dystansując swoich rywali.

czytaj

Powstanie firmy Alpinus

Firma Alpinus została założona w czerwcu 1990 roku jako spółka joint venture. Wśród założycieli było trzech polskich himalaistów: Artur Haj- zer (prezes), Janusz Majer (wiceprezes), Ryszard Warecki (udziałowiec) oraz Albrecht von Dewitz – niemiecki przedsiębiorca, właściciel i prezes dużej niemieckiej firmy „outdoorowej” vauDe.

czytaj

Zasiłki rodzinne nie mają charakteru ubezpieczeniowego

Konieczne jest powiązanie rent inwalidzkich z profilaktyką i rehabilitacją. Podmioty prowadzące ubezpieczenie rentowe powinnybyć zainteresowane prowadzeniem i finansowaniem działań z tego zakresu (np. sanatoriów), gdyż może to dać obniżkę łącznych kosztów ubezpieczenia. Ponownie, rozwój w tym kierunku jest możliwy pod warunkiem wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego ubezpieczenia cmerytalno- – rentowego.

czytaj

Rywalizacja w ramach branży kosmetycznej

Rynek kosmetyczny charakteryzuje się cały czas tendencją wzrostową. W czasach PRL, kiedy to wszystkiego brakowało, każdą wyprodukowaną rzecz sprzedawano na pniu. Ważne, że towar był, nieważna była jego jakość. Popyt przewyższający podaż pozwalał na znalezienie miejsca na rynku każdemu, kto miał choć trochę chęci i samozaparcia. Eksplozja różnego rodzaju małych zakładów, jaka miała wówczas miejsce, już nigdy potem się nie powtórzyła. Początek lat 90. to rozkwit branży oraz okres imponującej dynamiki sprzedaży. Walka rozgrywa się jednak pomiędzy już istniejącymi firmami polskimi, nowi konkurenci to ułamek rynku. Od tamtego momentu w każdym roku obserwujemy rosnący wolumen produkcji.

czytaj

Alpinus poza rok 2000

Rok 2000 przyniósł nowe plany strategiczne. Główny cel na dany rok i na najbliższe lata to polepszenie sytuacji finansowej firmy. Do tej pory Alpinus koncentrował się na uzyskaniu jak największego udziału w rynku, odkładając kwestię zysku na dalszy plan. Kolejną sprawą jest znalezienie inwestora zastępczego dla Renaissance Partners, gdyż powoli dobiega końca umowa podpisana z tym funduszem. W ramach tych działań firma rozważa między innymi wejście na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych.

czytaj

Formalizacja i rutyny – Eris SA

Formalizacja przybiera formę procedur, które mają za zadanie uporządkować bieg różnego rodzaju spraw: myślę, że procedury są przyjmowane w pozytywny sposób, dlatego, że porządkują – kierownik ds. zaopatrzenia. Są potrzebne, ponieważ nie można funkcjonować nie wiedząc, jak działają poszczególne komórki, nie wiedząc kto za co odpowiada. Formalizacja -jeśli nie usztywnia bądź uniemożliwia działania – jest niezbędna. Poza tym wprowadzane rozwiązania muszą być funkcjonalne i – jak mówi jeden z respondentów – musi być świadomość tego, że jeżeli stworzyliśmy jakiś system ma on naprawdę funkcjonować, bo jeżeli gdziekolwiek się zatnie to nie jest to klęska tego systemu, ale kierownictwa firmy.

czytaj

Formalizacja i rutyny – Alpinus

Duża część rutyn występujących w Alpinusie jest bezpośrednią konsekwencją decyzji o wprowadzeniu i stosowaniu systemu norm jakości ISO 9001. Jeden z pracowników Alpinusa określi! to następująco: Wszystko zostało sformalizowane rok temu [tzn. w 1999J. Sama filozofia tej normy po prostu wymaga tego, że wszystko jest sformalizowane, wszystko jest na piśmie, wszystko jest poukładane w łańcuszek logicznego ciągu. Natomiast jest to pewnego rodzaju rzecz, która powoduje dużo biurokracji, na którą traci się dużo czasu. Ale jak to w życiu jest – coś za coś.

czytaj

Model pluralistyczny

Model pluralistyczny można określić jako wolną grę podmiotów w kształtowaniu stosunków przemysłowych. Państwo tutaj wstrzymuje się od interwencji, pełni jedynie rolę neutralnego mediatora. Sytuacja laka stwarza potrzebę stosowania wielu metod negocjacyjnych oraz technik rozwiązywania konfliktów. Natomiast model korporaty- styczny zakłada system zawierania dobrowolnych umów i zobowiązań, które regulują zachowania modelowe stron i zobowiązują do przestrzegania zawartych porozumień.

czytaj

Przedsiębiorstwa państwowe

W przedsiębiorstwach skomcrcjonalizowanych, w których kapitał zagraniczny ma większość akcji, występuje wśród pracowników poczucie braku stałości pracy ze względu na podejmowane działania zmierzające do racjonalizacji zatrudnienia. Główne działania, które w istocie mają charakter humanizacyjny, skierowane są na stwarzanie zdrowych i bezpiecznych materialnych warunków pracy, organizację pracy, systemy wynagradzania związane z efektami pracy oraz zabezpieczenie warunków socjalnych.

czytaj

Zarys treści nowego modelu

– 1) Charakteryzowany model zarządzania kadrami wymaga restrukturyzacji kwali- fikacyjno-zawodowej t/w. służb pracowniczych, które z komórek cwidencyjno-spra- wozdawczych i obsługowych trzeba zmienić w komórki sztabowe opracowujące warianty strategii personalnych i elastyczne procedury kadrowe.

czytaj