Dostawcy na rynku outdoorowym

Dostawcy na rynku outdoorowym odgrywają bardzo istotną rolę. Ich siła bierze się stąd, że wiele materiałów wykorzystywanych do produkcji sprzętu outdoorowego jest opatentowanych, a produkcja wyrobów bez ich zastosowania oznacza pogorszenie parametrów jakościowo-funkcjonal- nych, czyniąc je mniej użytecznymi i mniej atrakcyjnymi w oczach klientów.

Dzisiaj niewątpliwie najlepszym materiałem, z którego się szyje kurtki i akcesoria nieprzemakalne jest Goretex, opatentowany i produkowany przez W. L. Gore & Associates Ltd. Jego największą zaletą jest to, że pozwala ciału oddychać, a jednocześnie doskonale chroni je przed deszczem i wiatrem. Odzież, ale także np. buty z tego materiału, należą do produktów najdroższych, lecz mimo wysokiej ceny cieszą się dużym popytem ze względu na wysokie walory użytkowe. W. L. Gore ??Associates, jedyny właściciel i dostawca tego materiału, celowo ogranicza liczbę firm, które mogą szyć odzież z tego materiału, wybierając tylko te, które spełniają wysokie wymagania jakościowe i technologiczne. Firmy najlepsze, ze światowej czołówki, mają ten luksus, aby szyć z Goretexu. W Polsce w 2000 roku tylko dziewięć firm oferowało produkty z Goretexu (w tym jedynie Alpinus jako firma polska).

Innym popularnym materiałem, z którego szyje się odzież outdoorową, jest Polartec firmy Malden Mills. Firma Malden Mills, nie ogranicza -tak jak W. L. Gore ??Associates – dostępu do swojego materiału, dlatego też w 2000 roku ponad 25 firm na polskim rynku oferowało odzież z „polaru” (w tym kilka polskich). Niestety, częstym zjawiskiem jest podrabianie tego materiału, zresztą powszechnie przyjęło się mówić, że coś (bluza, kurtka, czapka, szalik) jest z „polaru”, chociaż w rzeczywistości jest z zupełnie innego materiału, podobnego do Polartecu w dotyku, ale zupełnie nie spełniającego jego doskonałych właściwości.

Inni dostawcy, producenci takich materiałów, jak: cordura, hydrotex, polamid, vibram, thermo-isulate, suwaki YKK, odgrywają istotną rolę w przemyśle outdoorowym. Materiały te mają doskonałą renomę i żaden szanujący się producent, chcący zachować wysoką jakość swoich produktów, nie może ich pominąć. Producenci sprzętu outdoorowego są skazani na współpracę z gronem znanych dostawców materiałów i akcesoriów, przez co mają dużą siłę przetargową w branży outdoorowej (np. W.L. Gore&Associates nie tylko decyduje, kto może produkować z jego materiału, ale również dyktuje wielkość zamówień).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>