Alpinus i klienci

W relacjach Alpinusa z klientami natychmiast rzuca się w oczy, że w postępowaniu firmy dominująca jest reguła o klienta dba się. Chcąc realizować to założenie, sięga się po działania nie tylko ze sfery promocji (np. wysyłanie katalogów), ale również np. ze sfery dystrybucji (rozbudowana sieć sprzedaży).

Charakterystyczne jest, że Alpinus, trzymając się zasady o klienta dba się, nie ogranicza się do zaledwie kilku segmentów. Właściwie każdy klient jest dobry -indywidualny jest tak samo dobryjak instytucjonalny, snowboardzista jest w równym stopniu akceptowany jak wspinacz. Dlatego w Alpinusie powstają różne kolekcje specjalne, adresowane do konkretnych grup odbiorców, np. Vasco dla żeglarzy, Biko dla rowerzystów. Oczywiście jest pewne zogniskowanie marketingowe (widoczne np. w stylu, kolorach oferowanego przez firmę asortymentu) na klientów z grupy wiekowej 15-30 lat, mieszkających w średnich i dużych miastach. Okazuje się jednak, że „inni” też kupują, a więc warto przygotowywać kolekcje także dla nich. Takie myślenie doprowadziło do zaprojektowania np. kolekcji Classic – bardziej konserwatywnej i droższej, kolekcji Junior – przeznaczonej dla najmłodszych czy kolekcji Weekend – wyróżniającej się przede wszystkim znacznie niższymi cenami.

Klient zdobyty nie jest osobą, o której się zapomina. Alpinus dba o swoich klientów. System obsługi indywidualnej oraz system gwaraneyj- ny mają zapewnić, że w razie jakichkolwiek problemów ze sprzętem klient może o tym w dogodny sposób poinformować firmę. Dwa razy w roku wysyłane katalogi do klientów mają zaprezentować nową ofertę firmy. Karta kredytowa Alpinusa, która daje klientom możliwość zapłaty w ratach w sklepach firmowych jest kolejnym elementem strategii mającym na celu pozyskanie i utrzymanie klienta.

Mimo że dominującą grupę klientów stanowią klienci indywidualni, Alpinus obsługuje też segment klientów instytucjonalnych. Działania na tym obszarze można podzielić na dwie kategorie. Po pierwsze, istnieją pewne organizacje, np. GOPR, które zostały wyposażone w sprzęt Alpinusa praktycznie na zasadzie sponsoringu. Firma uznała, że są to grupy opiniotwórcze i logo Alpinusa – oprócz tego, że dobrze wygląda – pozwala budować pozycję firmy. Druga kategoria działań Alpinusa w segmencie instytucjonalnym to przyjmowanie i realizacja zamówień na sprzęt outdoorowy, które składają firmy i pozostałe organizacje. Dla przykładu można podać zlecenie uszycia specjalnych kurtek z Goretexu dla Telewizji TVN. W takich przypadkach logo Alpinusa nie jest eksponowane. W roku 1999 sprzedaż dla odbiorców indywidualnych wyniosła około jednego miliona złotych.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>